Patinera krukor – En rosa sölbomb

FB_IMG_1512324001833

Jag hoppar jämfota av glädje över att sommaren är här! Det finns ingenting härligare än att vakna upp till fågelkvitter och inse att nu är den svenska sommaren precis utanför dörren. Solen kastar sig in genom fönstren och luften man andas är varm. Det är i alla fall vad jag kallar ren lycka. Känslan av att inga bekymmer kan slå ner humöret när man står i en riktig sommarbris är oslagbar.

kruka-7

Soliga dagar gör att det börjar rycka i varenda skaparnerv i min kropp, så idag tänkte jag dela med mig av flera tips för hur man kan patinera en kruka. Det går snabbt och är busenkelt! För ett tag sedan tipsade jag om lättskötta växter, vad passar då egentligen bättre än ett Gör-det-själv-tips för krukan att plantera dem i?!

Här nedan har ni en video på precis hur jag gjorde min milkshake-patina (som fortsatt är en stor favorit!), håll tillgodo!

Du behöver:

  • Kruka
  • Vatten
  • Skumpensel eller en svamp
  • Kalkfärg i åtminstone fyra olika nyanser
  • Möbelvax till att försegla färgen

kruka-2Jag började med att grunda krukan med den mörkaste av kalkfärgerna för att bli kvitt den orange färgen, och för att kunna få till ett bra djup i nyanserna senare. Börja alltid med den mörkaste nyansen du valt ut, och jobba dig uppåt så att du avslutar med den ljusaste.

 

sölbomb-2.jpg‘Dutta’ färg över hela krukan. Blanda färgen med ganska mycket vatten och tryck längs kanterna, så att färgen rinner längs med hela tiden. Målar du innan föregående lager färg hunnit torka så kommer färgerna att blandas ytterligare, och du kan få ännu fler nyanser.

 

sölbomb-3

Färgerna jag valde för att skapa den här härliga, rosa patinan var från Annie Sloan och heter:
1. Graphite – Kalksvart, grafitgrå färg
2. Burgundy – En djup, mustig röd ton
3. French Linen – En härligt varm grå
4. Antoinette – Mjukt, gräddig rosa
5. Old White – En bruten vit, som går lite åt det grå hållet.

 

sölbomb-4.jpg

Till sist, som med alla kalk- och kritfärger, måste man försegla färgen. Då färgen innehåller så mycket kalk blir det en väldigt porös och matt yta, som behöver ‘stängas igen’ för att bli så hållbar som möjligt. Till det finns det lite olika alternativ, som vax, både med och utan pigment – vilket i sin tur kan ge riktigt läckra effekter. För det här projektet valde jag ett transparent möbelvax, som inte ger någon ytterligare effekt.

 

kruka-8

Kalkfärg finns hos lokala återförsäljare i hela landet. Vissa återförsäljare erbjuder även kurser i olika tekniker.

BERÄTTA!
Har du använt dig av kalkfärg för hemmaprojekt?

Lämna en kommentar